Tego posta dedykuję wszystkim dziewczynom / chłopakom, które / którzy planują swoją przyszłość z obywatelem / obywatelką Stanów Zjednoczonych.
Jeśli staranie się o wizę narzeczeńską K1 wydaje Ci się zbyt skomplikowane, a zawarcie związku małżeńskiego w Polsce nie wchodzi w rachubę ze względu na czas oczekiwania aż cała robota papierkowa zakończy się ślubem (
http://polish.krakow.usconsulate.gov/service/maestwo.html ) to jest to post dla Ciebie.
Kiedy mój mąż był jeszcze w Europie, szukaliśmy odpowiedniego sposobu na zawarcie związku małżeńskiego jak najszybciej. Śpieszyło nam się ze względu na fakt, że był to ostatni rok pobytu mojego męża w Niemczech, gdzie stacjonował jako żołnierz. Później w grę wchodziło ubieganie się o wizę CR1, a proces ten może trwać od 6 do 8 miesięcy o ile wszystko idzie sprawnie.
Podczas poszukiwania najlepszego rozwiązania w sprawie ślubu, mój mąż natrafił na stronę
DANISH WEDDING. Skusił nas fakt, że tam nikt nie wymagał od nas dokumentów, na które musielibyśmy długo czekać. Ja załatwiłam wszystkie potrzebne dokumenty dla siebie w 1 dzień.
Jeśli jesteś singlem i nigdy nie byłeś w związku małżeńskim, to nie będziesz miał żadnych "problemów" z załatwieniem ślubu przez ABC Travel Service - Danish Wedding. Jeśli jednak jesteś rozwidzoniony/a to zwykle załatwienie wszystkich spraw związanych z ponownym ślubem trochę przeciągnie się w czasie. Niemniej jednak jest to możliwe :)
Samo biuro ABC Travel mieści się w Mannheim w Niemczech (bardzo blisko amerykańskiej bazy wojskowej). Natomiast ceremonie ślubne organizowane są w Danii.
Nie chcę pisać jak to było ze mną i z moim mężem z punktu widzenia rozwodnika, bo żadne z nas nie było wcześniej we formalnym związku, ale napiszę jak to było naprawdę krok po kroku.
Step 1. Wybieracie pomiędzy EXPRESS WEDDING a STANDARD WEDDING
Różnica pomiędzy Express Wedding a Standard Wedding jest taka, że w przypadku tego pierwszego zostajecie w Danii tylko jedną noc - noc przed ślubem, a w przypadku Standard Wedding są to trzy noce.
Packages są podzielone na First Class (najdroższe hotele), Superior Tourist (tańsze hotele) i Budget (najtańsze hotele) - tutaj wybieramy sobie hotel w Danii do którego chcielibyśmy pojechać na podstawie zdjęć i opisów. My wybraliśmy
Hotel Fjordgarden (tzn. wcześniej wybraliśmy inny, ale okazało się, że w dzień naszego ślubu nie mieli tam wolnych miejsc, więc później zmieniliśmy na Fjordgarden).
W razie pytań co do tego kroku proszę pisać w komentarzach.
Niby po wysłaniu "Request", biuro powinno się z Wami skontaktować telefonicznie bądź e-mailowo, ale w naszym przypadku tak się nie stało i musieliśmy dzwonić do tego biura tydzień później i pytać czy dostali naszą Online Application - bo okazało się, że jej nie dostali ;) No, ale to nie był problem.
Trzeba ją wypełnić, wydrukować, włożyć do koperty i wysłać na adres ABC Travel Service.
Nie wypełniacie strony nr 1, tylko 2 i 3. (Marriage Declaration możecie wysłać od razu z dokumentami z kroku 5.)
Step 5. Wymagane dokumenty:
Dla obywatela jednego z państw Unii Europejskiej, który nie był wcześniej w związku małżeńskim, wymagane dokumenty to:
1. Kopia ważnego paszportu - może to być zwykła fotokopia (ksero), bez potwierdzenia notariusza. Może być powiększona, byle kopia była czytelna.
2. Poświadczenie zamieszkania (do nabycia w Urzędzie Miasta za jedyne 17 złotych, traci ważność po 2 miesiącach od daty wystawienia - DOKUMENT KTÓRY WYSYŁACIE DO BIURA ABC TRAVEL MUSI BYĆ WAŻNY) + tłumaczenie PRZYSIĘGŁE na język angielski / niemiecki, albo duński
3. Akt urodzenia - ja wzięłam pełny odpis aktu urodzenia z Urzędu Stanu Cywilnego. Nie wiem czy skrócony też akceptują w ABC Travel (do nabycia za 33 zł) + tłumaczenie PRZYSIĘGŁE na język angielski / niemiecki, albo duński
4. Zaświadczenie o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego za granicą (do nabycia w Urzędzie Stanu Cywilnego (koszt ok. 20 zł - już nie pamiętam dokładnie) + tłumaczenie PRZYSIĘGŁE na język angielski / niemiecki, albo duński (traci ważność po 3 miesiącach od daty wystawienia)
Dla obywatela Stanów Zjednoczonych, który nie był wcześniej w związku małżeńskim, wymagane dokumenty to:
1. Kopia ważnego paszportu - może to być zwykła fotokopia (ksero),
bez potwierdzenia notariusza. Może być powiększona, byle kopia była
czytelna.
2. Jeśli nie należysz do sił zbrojnych USA, będziesz potrzebować albo poświadczenia zamieszkania w strefie Shengen, lub pieczątki (tzw. entry stamp) od władz Shengen (o ile się nie mylę, to to jest chyba ta pieczątka, którą wbijają do paszportu, gdy wchodzimy w strefę Shengen - zawsze też można zadzwonić do biura ABC Travel i dopytać o tę kwestię: +49 (0)621 72 92-205).
Jeśli zaś jesteś z Armii/Sił powietrznych/Marynarki USA, to będą potrzebne jedynie: Military ID Card oraz DA Form 31.
3. Akt urodzenia
4. Pit (zwrot podatku)
Te wszystkie dokumenty pakujecie w jedną kopertę, najlepiej żeby były w oddzielnych foliach/koszulkach/teczkach dla jednej osoby i drugiej + do tego dodajecie wydrukowany, wypełniony i podpisany Marriage Declaration. Radzę wysłać POLECONYM PRIORYTETEM - mój list właśnie tak wysłany dotarł do biura w ciągu 3 albo 4 dni roboczych. Wysyłałam z Polski (kosztowało mnie to 15,30 zł):
Adres na który wysyłacie wszystkie dokumenty to:
ABC Travel Service
Gorxheimerstr. 9
68309 Mannheim
Germany
A w razie pytań dzwonicie do biura pod ten numer telefonu: +49 (0)621 72 92-205 (odezwą się po angielsku, ale można też poprowadzić rozmowę po niemiecku ;) a przynajmniej jak ja dzwoniłam to w takim języku mnie witali).
Po tygodniu od wysłania wszystkich dokumentów radzę Wam skontaktować się z biurem telefonicznie, żeby sprawdzić czy wszystkie dokumenty doszły i czy wszystko z nimi w porządku. Jeśli wszystko będzie w porządku, to telefonicznie poinstruują Was jak zrobić wpłatę na konto biura i jakiej wielkości.
Od razu mówię, że nie wiem czy trzeba iść do biura ABC Travel Service osobiście po odbiór biletów na (w naszym przypadku) pociąg, vouchera i dokumentów czy też nie. My wybraliśmy się do biura osobiście, ponieważ było blisko bazy wojskowej, gdzie stacjonował mój mąż - w biurze dostaliśmy specjalnie przygotowaną "książeczkę" z informacjami jak będzie wyglądał każdy dzień spędzony w Danii, którego dnia mamy ślub i o której godzinie, a który dzień jest wolny i możemy przeznaczyć na zwiedzanie itp., dostaliśmy też bilety na pociąg z Niemiec do Danii, voucher do hotelu oraz odebraliśmy wszystkie nasze dokumenty, które wysłaliśmy wcześniej do ABC Travel.
Kiedy już będziecie przygotowywać się do wyjazdu do Danii na ślub, musicie pamiętać o tym, aby wziąć WSZYSTKIE oryginalne dokumenty + ich tłumaczenia (wymienione w Step 5.) ze sobą.
Jeśli chodzi o koszty całej organizacji i wyjazdu to wszystko zależy od tego jaki Package sobie wybierzecie (my wybraliśmy First Class package, więc jeden z najdroższych, dla tych, którzy jednak chcą zaoszczędzić są też pakiety Budget - z pakietem budget napewno zapłacicie dużo mniej niż my), czy planujecie zabierać ze sobą gości/świadków czy nie. Jeśli nie macie świadków, to prawdopodobnie poznacie ich na swoim ślubie ;), bo urząd kogoś wybierze. Ale przejdźmy do kosztów:
*Dokumenty dla UE Citizen (wymienione w Step. 5) - plus ich tłumaczenia z polskiego na angielski to około: 220 zł
*Dokumenty dla US Citizen (bez tłumaczeń, bo są po angielsku) - nic nie płaciliśmy, bo mąż wszystko dostał albo za darmo, albo już miał (np. Birth Certificate) - 0 zł
*Opłata dla biura ABC Travel za przejazd, hotel i organizację wszystkiego: 982 € czyli jakieś 3928 zł
*Opłata za ślub w urzędzie miasta w miejscowości, gdzie się pobierzecie - 500 DKK (koron duńskich) czyli jakieś 70 €, czyli ok. 280 zł
Total: 4428 zł
Czy to dużo? Nie wiem... Wydaje mi się, że ślub z ogromnym tortem, samochodem, gośćmi weselnymi itp. to byłby wydatek rzędu 15 tysięcy złotych, jeśli nie więcej. Nie wspominając o sukni ślubnej, garniturze, wynajęciu sali w hotelu czy pałacyku itp.
Ja jestem zadowolona z takiego ślubu jaki mieliśmy - romantycznie, kameralnie, tylko we dwoje, daleko stąd ;)
Jeśli macie pytania, to piszcie w komentarzach ;)
P.S. Powyższym sposobem ślub załatwiliśmy w miesiąc ;)