Friday, August 10, 2012

Jak wyjechać do USA?

"Jak wyjechać do USA?" - dostałam kilka e-maili z tym zapytaniem, dlatego pomyślałam, że napiszę kilka słów o tym w jaki sposób można dostać się do Stanów Zjednoczonych. Nie chcę się tutaj rozpisywać na temat wymagań/dokumentów do każdej wizy, bo istnieje tyle dobrych stron, które dokładnie wyjaśniają te kwestie i nie widzę sensu tego powielać. Jeśli macie jakieś dodatkowe pytania, to z góry informuję, że najlepiej orientuję się w kategorii CR1 (sponsorowanie rodzinne - wiza imigracyjna), bo jedynie z tą wizą osobiście miałam doczynienia. Proszę jednak o nie zadawanie pytań w stylu "Jaki powinien być mój pierwszy krok w procesie wizowym", albo "Jakich dokumentów potrzebuję, gdy chcę się ubiegać o tę czy inną wizę", bo odpowiedzi na te pytania znajdziecie na stronach poniżej :) W przypadku gdy macie jakieś wyjątkowe/nietypowe sytuacje radziłabym napisać do Ambasady Amerykańskiej / Konsulatu Amerykańskiego lub poradzić się prawnika, gdyż ja sama nie jestem specjalistą do spraw wizowych i nie orientuję się we wszystkich procedurach, wymaganiach, dokumentach itp. Zachęcam zatem do lektury poniższych stron:

Źródło: Internet

Jak wiecie, żeby wyjechać do USA potrzebna jest nam wiza, a te dzielą się na dwie grupy:

1. Wizy nieimigracyjne (pod linkiem znajdziecie kategorie i osoby, które mogą aplikować) - link
2. Wizy imigracyjne, o które mogą ubiegać się:
  • najbliższa rodzina obywatela Stanów Zjednoczonych (żadni wujkowie, ciocie, kuzyni, dziadkowie, teściowie, znajomi, mama narzeczonej czy tata chłopaka z którym planujemy ślub nie wchodzą w grę) link
  • inna część rodziny nie wymieniona powyżej: link
  • narzeczona / narzeczony obywatela USA - link
  • dziecko adoptowane - link
  • istnieją też wizy pracownicze, o których poczytać możecie sobie tutaj: link

Inne drogi niż zwyczajne ubieganie się o którąś z wiz powyżej na własną rękę:

Droga do emigracji / stałego pobytu:

1. Loteria wizowa - link

Droga do pobytu tymczasowego:

1. Pracuj i zwiedzaj - One Globe oraz CCUSA
2. Zostań au pair: AuPairCare oraz Cultural Care Au Pair
3. Rok szkolny w amerykańskim liceum - WhyNotUSA
4. Summer Camp USA - Camp Leaders
5. Praktyki zawodowe w USA - AmerTravel

Kilka mitów (w które ja też kiedyś wierzyłam) ;) :

1. "Ślub z obywatelem Stanów Zjednoczonych automatycznie daje obywatelstwo mężowi/żonie" - MIT! Nic nie dzieje się automatycznie. Po ślubie trzeba starać się o wizę, później dostajemy zieloną kartę i dopiero po 3 latach od wjazdu do USA możemy starać się o obywatelstwo (w wielkim skrócie - o szczegółach można poczytać na stronach do których linki dałam powyżej).

2. "Jeśli Stany Zjednoczone zniosą wizy dla Polski, Polacy będą mogli mieszkać i pracować w USA" - MIT! Jeśli USA zniesie wizy, to będą to wizy turystyczne, także do USA Polacy będą mogli jeździć w celach turystycznych bez potrzeby ubiegania się o tęże wizę.

3. "Jeśli mam zaproszenie od cioci z USA, to napewno dostanę wizę" - MIT! Zaproszenia nie są nam już do niczego potrzebne, a tym bardziej niczego nie gwarantują.

4."Jeśli zdobędę obywatelstwo innego państwa, np. Anglii, to będę mógł później wyemigrować do USA" - MIT! Nie ma takiego państwa, które nie potrzebowałoby wiz imigracyjnych do USA (wyjątkiem jest Puerto Rico).

5. "Wymagania wizowe różnią się w każdym stanie w USA" - MIT! Nie ma czegoś takiego, że jeśli chcemy wyjechać do Ohio, to mamy inne wymagania wizowe niż np. w Kalifornii. USA to USA i staramy się o wizę do USA, a nie do poszczególnych stanów.

6. "Jeśli jestem na wizie studenckiej, to po studiach mogę zostać na stałe w USA i szukać pracy" - MIT! Po studiach wracasz tam, skąd przyjechałeś. Ewentualnie możesz próbować szczęścia i poszukać pracodawcy, który będzie Cię sponsorował, nie jest to łatwe, ale jest możliwe (inaczej nie byłoby wiz pracowniczych, co nie?)

7. "Dostałem wizę turystyczną do USA na 10 lat, to znaczy, że mogę 10 lat zostać w Stanach" - MIT! Twój pobyt w USA nie może przekroczyć 6 miesięcy.

Inne strony, gdzie możecie poczytać o wizach:

Po polsku: 

Po angielsku:
http://travel.state.gov/ (bardzo dobra strona, z której często korzystałam)

Inne często zadawane pytania i odpowiedzi dotyczące wiz znajdziecie tutaj:  http://www.ustraveldocs.com/pl_pl/pl-gen-faq.asp

47 comments:

  1. Bardzo przydatny post i zgadzam sie ze wszystkim.Odnosnie obywatelstwa po slubie z obywatelem.Ja stalam sie obywatelka zupelnie niedawno, w sumie po 10 latach pobytu.Powod,ciagle byly wazniejsze koszta a obywatelstwo tez nie jest za darmo;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gratuluję! Ile taka przyjemność kosztuje? Domyślam się, że było kilka opłat? Chyba, że się mylę...

      Delete
    2. Oplata za obywatelstwo to prawie $700,dzieki:)Pozostalo mi jeszcze wyrobienie paszportu i zmiana SSN,jeszcze sie nie dowiadywalam ile to kosztuje.

      Delete
    3. Wyrobienie paszportu $130.i niech ktos mi powie ze w Usa jest tanio.Fakt takie pierdoly jak ciuchy,elektronika sa tansze ale za rzeczy naprawde potrzebne sa duzo drozsze.

      Delete
    4. Ja za wyrobienie polskiego paszportu w Polsce placilam chyba 140 złtoych. W Polsce niestety też tanio nie jest (dla Polaka) :/

      Fakt faktem sa tanie jak i drogie rzeczy w usa... do najdrozszych zaliczylabym sluzbe zdrowia, szklnictwo i wszelkie sprawy zwiazane z samochodem - naprawa (ostatnio za przeglad i naprawe zaplacilismy cale 1900 $)

      Delete
    5. Zgadzam sie z tymi kosztami:)

      Delete
  2. Rowniez zgadzam sie z powyzszym postem, dodam tylko, iz duzo ludzi przyjezdza na wizie turystycznej, potem bierze slub z obywatelem USA i dostaje zielona karte, oczywiscie przewaznie sa to sluby fikcyjne tylko dla karty

    ReplyDelete
  3. Jeżeli mój wujek jest Amerykaninem. Czy moje szanse na zieloną kare wzrastają?

    ReplyDelete
  4. Jeżeli mój wujek jest Amerykaninem. Moje szanse na otrzymanie zielonej arty rosną? Jeżeli nie , to o jaką wiza mam się starać w przypadku kiedy mam zamiar na stałe wyjechać do USA?.... Co?Gdzie?Jakie dokumenty dostarczyć? W jakim czasie zostanie rozpatrzony mój wniosek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kochana, zapoznalas sie z tym, co napisalam i z linkami, ktore podalam? Wujek nie jest najbliższą rodziną i poprzez wujka zielonej karty niestety nikt nie dostanie :(

      Delete
    2. Mam pytanie . zapoznalem sie z tym co napisalas . Chcialbym wyjechac z dzieewczyna do USA do pracy i czy jesli chcielibysmy zostac na dluzej czy jest mozliwosc przedluzenia wizy na kilka lat czy tylko obowiazuje ta 3 miesieczna pracowniczo turystyczna ?

      Delete
    3. Masz na myśli wyjazd z programem Work and Travel? Bo jesli chodzi o wize pracowniczo turystyczną to takiej nie ma. Są wizy pracownicze, ale tutaj sponsoruje Cie pracodawca jeśli ma taką ochotę i jeśli będzie potrafił udowodnić, że nie znajdzie nikogo o takich kwalifikacjach do pracy (praca kelnera, fryzjera itp. w tym przypadku odpada, bo teoretycznie każdy może się tak zatrudnić). To jest długi i kosztowny proces i dużo bawienia sie w papierkach i mało który pracodawca się na to decyduje.

      Jeśli zaś chodzi Ci o wyjazd z programem Work and Travel, to wize dostajesz na określony termin (tak dlugo jak trwa program czyli pare miesiecy) pozniej trzeba wrocic.

      Delete
  5. Mogłabym Cię prosić żebyś podała mi swojego maila ? :) Chcę za 3 lata wyjechać do USA konkretnie do Las Vegas lub Nowego Jorku na jakieś 2 miesiące (tak na wakacje, żeby zobaczyć jak tam wygląda życie). Nie wiem kompletnie jak się za to zabrać, jak znaleźć tam jakieś lokum i ogólnie jak się do takiego wyjazdu przygotować. Chciałabym dowiedzieć się od Ciebie kilku rzeczy :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ja mam pytanko :) zxapoznalem sie z tym co napisalas i mam co do tego pytanie . jesli sa wiizy pracownicze czy moglbym wyjechac z dziewczyna do pracy w usa i po jakims czasie ubiegac sie o przedluzenie tej wizy na ptzyklad do 2 lat ? czy jest cos takiego wogole mozliwe czy tylko 3 miesieczne wizy pracoowniczo turystyczne ?

      Delete
  6. zapoznałam sie z trascią i chcialaby wyjachac do USA na stałe w jaki sposób mogę to zrobić???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeśli zapoznałaś się jedynie z treścią tego posta a nie linkami, to niestety odpowiedzi tutaj nie znajdziesz. Musisz zajrzeć do linków: 2. Wizy imigracyjne, o które mogą ubiegać się:

      najbliższa rodzina (żadni wujkowie, ciocie, kuzyni, dziadkowie, teściowie, znajomi) obywatela Stanów Zjednoczonych, czyli: link
      inna część rodziny nie wymieniona powyżej: link
      narzeczona / narzeczony obywatela USA - link
      dziecko adoptowane - link
      istnieją też wizy pracownicze, o których poczytać możecie sobie tu: link

      które podałam w poście i pomyśleć nad tym czy "łapiesz" się na którąś z wiz imigracyjnych.

      Delete
    2. mam pytanie a czy jak sie wygra w loterii wizowej to tez trzeba spelnic te 4 kryteria powyzej czyli albo rodzina albo narzeczona albo pracownicza wiza?

      Delete
    3. Nie. Nie trzeba miec zadnej z powyzszych wiz jak sie wygra w loterii.

      Delete
  7. nie zgodzę sie tylko z tym max 90 dni ;) to jest dla krajów objętych w ruchu bezwizowym ;) generalnie wbijają pobyt na 6 miesięcy .

    ReplyDelete
  8. z wszystkich się zgadam oprócz tego pobytu do 90 dni ;) o ile dobrze się orientuję dotyczy to pobytów turystycznych ale krajów objętych programem o ruchu bezwizowym ;) bez możliwości zmiany i przedłużania wizy właśnie wtedy okres możliwy do bycia legalnie w Stanach wynosi 90 dni ;) Polska właśnie w momencie wejścia do ruchu bezwizowego zostanie objęta tymi prawami czyli pobyt max do 90 dni bez możliwości jakiejkolwiek zmiany . Jak na razie w ruchu bezwizowym nie jesteśmy a na lotniskach w większości pobyt wbijany jest na pół roku ;) nie oznacza jednak to że mamy sobie te pół roku siedzieć . ! jeżeli nie chcemy mieć problemów przy następnym przylocie do USA powinniśmy być tyle ile wpisaliśmy w wniosku ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masz racje, Paulinko :) juz poprawilam. dziekuje za zwrocenie uwagi :)

      Delete
  9. jesli moja dziewczyna Węgierka moze wyjechac do Usa legalnie wraz z mozliwoscia podjecia pracy i pozostania tam poniewaz jej matka posiada zielona karte jest tam 10 lat i posiada jakies papiery umozliwiajace jej dzieciom przebywanie na terenie Usa legalnie bedzie moja żona czy rowniez przysluguje mi prawo do przebywania na terenie Usa takie samo jak jej ?

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  11. przeor83 Tobie prawo będzie przysługiwało dopiero gdy weźmiesz ślub z swoją dziewczyną ;) ale musisz się liczyć z tym że nie jest to tak proste jak Ci się wydaje ;)pamiętaj że twoja pierwsza zielona karta będzie wydana tylko na 2 lata ! i to tylko w momencie wzięcia ślubu na terytorium USA ;)

    ReplyDelete
  12. Ktoś jedzie na święta do Warszawy, może by przywiózł Mac Booka?;)

    ReplyDelete
  13. Mam takie pytanko, troche nie ograniam tych wiz i wgl tego wszystkiego, ciut mnie to przerasta - następujace pytanie to czy jak nie mam rodziny w USA, a chce wyemigrować do Ameryki to jest taka możliwość czy jednak bede musiał rozpatrzeć którąś z wiz pracowniczych ? Prosze o odpowiedź. Jeżeli byłaby możliwość o padanie adresu e-mail byłbym wdzięczny ;)

    ReplyDelete
  14. Cześć, mam takie pytanko, troche nie ograniam tych wiz i wgl tego wszystkiego, ciut mnie to przerasta - następujace pytanie to czy jak nie mam rodziny w USA, a chce wyemigrowac do Amerykie to jest taka możliwość czy jednak będę musiał rozpatrzeć którąś z wiz pracowniczych? Z góry dziękuje ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. adres e-mail jest podany w lewym gornym rogu. :)

      Delete
  15. Cześć, mam 16 lat i chce wyjechać do USA na stałe, mam tam matkę chrzestną i dziadków, czy może mnie sponsorować ? Czy wogule moge wyjechać do stanów na stałe i w jakim czasie ?

    ReplyDelete
  16. WITAM WSZYSKIE FORMALNOSCI Z WIZĄ ZAŁATWISZ NA UL STOLARSKIEJ W KRAKOWIE NA PRZECIWKI KOSULATU
    SZYBKO I SPRAWNIE
    www.wiza-usa.pl
    POZDRAWIAM

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  18. Ja bym chciał lecieć nawycieczkę do USA z synem, ale była żona nie chce się zgodzić. Nie wiem jak ją przekonać. Gdy czytam takie wpisy, jak ten, to aż mi przykro... :(

    ReplyDelete
  19. Witam, czy ktoś może próbował szukać pracy w stanach przez internet? Nie mam wizy pracowniczej, chciałabym wyjechać, jednak we wszystkich formularzach na stronach internetowych należy podać, czy ma się pozwolenie na pracę, którego oczywiście nie posiadam. Czy w ogóle jest możliwe znalezienie pracodawcy przez internet i ubieganie się o wizę po otrzymaniu oferty pracy? Czy to mrzonki i szkoda czasu?

    ReplyDelete
  20. Witam, czy ktoś z Was próbował znaleźć pracę w Stanach przez internet i dopiero później ubiegać się o wizę? Mam wrażenie, że brak pozwolenia na pracę przekreśla moje szanse w rekrutacji, czy taki scenariusz = znalezienie pracy przez internet + sponsoring i ubieganie się o wizę po znalezieniu pracodawcy jest bardzo mało realny?

    ReplyDelete
  21. Mam 10 lat zawsze marzyłem jechać do Ameryki gdy skoncze +18 chce wyjechac. Powodzenia :D

    ReplyDelete
  22. Gowno prawda!!!! Ja jestem Polką .Wyszlam za Wlocha po 2 latach dostalam obywatelstwo wloskie i nie potrzebna mi żadna wiza.latamy z mężem co roku na Florydę więc nie pisz takich bzdur,że nie ka takiego Państwa,które nie potrzebowaloby wiz imigracyjnych do Usa.Ja jej nie potrzebuje.Wystarczy paszport and go !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Myslisz pojecia. Wlochy naleza do visa waiver program, co oznacza, ze Wlosi moga wjezdzac do USA e celach turystycznych, a nie po to by sie osiedlic. Paszport nie dziala jak wiza imigracyjna, tylko turystyczna.

      Delete
  23. Myślałam, że jest ciężko dostać się do USA, ale okazało się, że jednak nie jest tak źle. Trzeba tylko to dobrze zaplanować.Po miesiącu stwierdziłam, że muszę zostać, bo było naprawdę niesamowicie. Ale później potrzebowałam adwokata i w USA nie chcieli się tym zająć, a jak już się zgodzili to podawali ceny z kosmosu. Jestem ogólnie z Tczewa i tam kancelarię ma pan Cejrowski. Wróciłam, załatwiłam to w dwa dni i wszystko bez najmniejszych problemów się odbyło. Tylko tego mi brakuje w US. Rzetelnego i zaufanego adwokata, który nie odprawi mnie z kwitkiem, jak pan Cejrowski

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej :) Chciałam zapytać na jakiej zasadzie wyjechałaś do USA? Czy kancelaria Cejrowskiego pomogła Ci z dokumentami i pomogła wpasować się w jakąś wizę czy jak to załatwiliście? :)

      Delete
  24. A gdybym chciała wyjechać do USA po liceum (czyli żadna wymiana ani też nie studia) wyłącznie na rok? Co wtedy i jaka wiza?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ale w jakim celu? By zwiedzac? Wydaje mi sie, ze jedyna opcja tutaj bedzie turystyczna, ale ona jest na max. 6 miesiecy z tego co pamietam. O ile sie nic nie zmienilo. Na tym moja wiedza sie niestety konczy i radzilabym napisac do ambasady lub skontaktowac sie z osoba, ktora sie zajmuje wizami/imigracja itp.

      Delete
  25. Cześć, mam pytanie chciałabym z rodzina wyemigrować do USA, pytanie od czego zacząć? Co roku aplikuje na loterie wizowa ale bez szczęścia... może mi ktoś podpowiedzieć jak się za to zabrać i jakie mam opcje? Niestety linki które są w opisie nie chcą mi się otworzyć... obecnie jestem rezydentem Canady o ile to ważne...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Niestety nie jestem w stanie konkretnie odpowiedziec na to pytanie. Nie jestem tez uprawniona do udzielania jakichkolwiek porad dotyczacych imigracji. Mysle, ze najlepiej bedzie skontaktowac sie z prawnikiem imigracyjnym.

      Delete